*1987 in Halle (Saale), Germany; lives and works in Leipzig, Germany
An Artist Interview #23
Johannes Daniel
by Johannes Daniel
Exhibition view On the grounds of hearsay
Galerie Tobias Naehring, Leipzig
2020
Photo: Dotgain
How would you describe your work?
In painting, I am particularly interested in the figure of the human being and I am concerned with pictorial objects that always give conclusions about human activity. My work is fragmentary and at best suggests a temporal sequence, a movement.
Wie würdest du deine Arbeit beschreiben?
Ich interessiere mich in der Malerei besonders für die Gestalt des Menschen und beschäftige mich mit Bildobjekten, die immer Rückschlüsse auf menschliches Wirken geben. Meine Arbeit ist fragmentarisch angelegt und suggeriert im besten Fall einen zeitlichen Ablauf, eine Bewegung.
by Johannes Daniel
My lies are only wishes (again) (alright)
2022
oil on canvas
200 x 280 cm
Photo: Luis Bortt
by Johannes Daniel
Hello eternal return III
2020
oil on canvas
80 x 60 cm
What materials and techniques do you work with?
I work with collages in which I combine drawings, text fragments, found photographic material or views alienated by apps. This preliminary work is inspiration and a first sketch for the painting.
Mit welchen Materialien und Techniken arbeitest du?
Ich arbeite mit Collagen, bei denen ich Zeichnungen, Textfragmente, gefundenes Fotomaterial oder durch Apps verfremdete Ansichten miteinander kombiniere. Diese Vorarbeit ist Inspiration und eine erste Skizze für die Malerei.
by Johannes Daniel
Exhibition view On the grounds of hearsay
Galerie Tobias Naehring, Leipzig
2020
Photo: Dotgain
by Johannes Daniel
Yes and No are the answers
2021
oil on canvas
120 x 140 cm
Is there an approach, a way of working in the further process?
On canvas I paint exclusively with oil paint. The longer drying time means that I work on several canvases at the same time. I take photos of the states of the paintings and develop the images further on the computer. In the reciprocal process between painting and digital collage, I make pictorial decisions that I cannot think up in advance.
By overlaying different parts of the picture and differentiated application of paint on the canvas, I try to intensify my examination of the content and create a fragmentary representation. Like the polyrhythm in music, the multi-layeredness of contrasting picture parts with painting leads to a polyphony that resembles my everyday visual experience between digital and real environment.
Gibt es eine Herangehensweise, eine Arbeitsweise im weiteren Prozess?
Auf der Leinwand male ich ausschließlich mit Ölfarbe. Die längere Trocknungszeit führt dazu, dass ich an mehreren Leinwänden gleichzeitig arbeite. Ich mache Fotos von Bild-Zuständen der Malereien und entwickle am Computer die Bilder weiter. Im wechselseitigen Prozess zwischen Malerei und digitaler Collage, treffe ich Bildentscheidungen die ich mir im Vorhinein nicht ausdenken kann.
Ich versuche durch die Überlagerungen von unterschiedlichen Bildteilen und differenziertem Farbauftrag auf der Leinwand, meine inhaltliche Auseinandersetzung zu intensivieren, und erzeuge eine fragmentarische Darstellung. Wie die Polyrhythmik in der Musik, führt auch die Vielschichtigkeit von gegensätzlichen Bildteilen mit der Malerei zu einer Mehrstimmigkeit, die meiner alltäglichen Seherfahrung zwischen digitaler und realer Umwelt ähnelt.
by Johannes Daniel
Exhibition view Eternal Jetlag
STRABAG Kunstforum, Wien
2020
Photo: STRABAG Kunstforum
by Johannes Daniel
Double Deal
2022
oil on canvas
75 x 60 cm
by Johannes Daniel
Fractions and Feelings
2022
oil on canvas
100 x 80 cm
by Johannes Daniel
The Shadow and The Self
2022
oil on canvas
140 x 120 cm
How did you find your style? What was the process like up to this point?
With every painting I do, there is always a point where I can't go any further. There is a stalemate between the condition of the painting and my divergent idea of the picture. This is the most arduous moment in the working process, but also the most interesting, because I am forced to make really fundamental decisions that can bring the painting out of its dozy state and into a life of its own.
I think it is precisely these individual decisions that lead to a kind of style in artists.
Wie hast du zu deinem Stil gefunden? Wie war der Prozess bis zu diesem Punkt?
Bei jedem Bild das ich male gibt es immer den Punkt an dem es nicht mehr weitergeht. Es kommt zur Pattsituation zwischen dem Zustand der Malerei und meiner abweichenden Vorstellung vom Bild. Das ist der mühseligste Moment im Arbeitsprozess, aber auch der Interessanteste, denn ich bin gezwungen wirklich grundsätzliche Entscheidungen zu fällen, die das Bild aus seinem Dämmerzustand ins Eigenleben holen können.
Ich denke es sind genau diese individuellen Entscheidungen, die bei KünstlerInnen zu einer Art Stil führen.
by Johannes Daniel
Exhibition view SHATTERED – transformations of cubism
Galerie Sexauer, Berlin
2022
Photo: Marcus Schneider
by Johannes Daniel
Hello eternal return I
2020
oil on canvas
80 x 60 cm
by Johannes Daniel
Good morning (Détournement)
2020
oil on canvas
80 x 60 cm
What influences can be found in your work?
I work directly from the collected material in my archive. What I find interesting from a visual point of view can be found there. I quote lyrics, poems or prayers and take over images from fashion photographs, music videos or art catalogues.
Welche Einflüsse lassen sich in deiner Arbeit finden?
Ich arbeite direkt aus dem gesammelten Material meines Archivs heraus. Dort findet sich besonders das wieder, was ich bildnerisch interessant finde. Ich zitiere Lyrics, Gedichte oder Gebete und übernehme Bildansichten aus Modefotografien, Musikvideos oder Kunstkatalogen.
by Johannes Daniel
Exhibition view Eternal Jetlag
STRABAG Kunstforum, Wien
2020
Photo: STRABAG Kunstforum
by Johannes Daniel
Come on, dream on
2020
oil on canvas
210 x 260 cm
What is your drive?
I love to observe and I am attracted by the experience in the working process that not only the work changes during my creation, but also my thinking.
Was ist dein Antrieb künstlerisch zu arbeiten?
Ich beobachte sehr gern und mich reizt die Erfahrung im Arbeitsprozess, dass sich während meines Schaffens nicht nur das Werk ändert, sondern auch mein Denken.
Photo: Luis Bortt
Photo: Luis Bortt
Photo: Luis Bortt
Photo: Luis Bortt
interview
Luis Bortt
Cora Lou Gercke