Portrait of Victoria Pidust

*1992 in Nikopol, Ukraine; lives and works in Berlin

An Artist Interview #6

Victoria Pidust

EN / DE
Exhibition View Hybride by Victoria Pidust, at ZERO FOLD, Cologne, Gemrany, Photo: Caroline Schaefer

by Victoria Pidust
Exhibition view Hybrids
2020
Exhibition of the solo show at ZERO FOLD, Cologne, Germany
Photo: Caroline Schaefer

How would you describe your work?

My pictures are about the conditions of the objects, in which situations they are, if concerning photography. In hybrid works there is a cooperation of personal photography and algorithms that recreate the real world in digital 3d space with errors, which brings non-existent shapes of the objects. The pictures are facts of compression of distance and time. 3d Renders of the objects display selectivity and subjectivity of perception, as well as memory.

Wie würdest du deine Arbeit beschreiben?

In meinen Bildern geht es um die Bedingungen der Objekte, in welchen Situationen sie sich befinden, wenn es um die Fotografie geht. In hybriden Arbeiten gibt es eine Zusammenführung von persönlicher Fotografie und Algorithmen, die die reale Welt im digitalen 3D-Raum mit Fehlern nachbilden, was nicht existierende Formen der Objekte erzeugt. Die Bilder sind Tatsachen der Kompression von Entfernung und Zeit. Die 3D-Renderings der Objekte zeigen die Selektivität und Subjektivität der Wahrnehmung, sowie die Erinnerung.

View of the Studio by Victoria Pidust

Photo: Luis Bortt

Black by Victoria Pidust

by Victoria Pidust
Black, (No) Distance series
2019
120 x 80 cm
Inkjet print on alu-dibond
Edition of 3 + 1AP

Untitled by Victoria Pidust

by Victoria Pidust
Untitled, More than all series
2019
200 x 300 cm
Print on banner
Edition of 3 + 2AP

Which materials and techniques do you work with?

I am working with iPhone’s cameras and analogue cameras for creating just photography and regarding to complex constructed pictures, I am using a technology of 3D scanning of the objects, but making it consciously with errors. The process is based on taking photos of the objects from different angles. For the making of 3D Models I am using renders from the ReCap software, Cinema 4D and a couple other programs. To bring the pictures in the real world I am working with print as wallpapers, print on banner, print on paper or alu-dibond and lightboxes.

Mit welchen Materialien und Techniken arbeitest du?

Ich arbeite mit iPhone-Kameras und analogen Kameras für die Erstellung von einfachen Fotografien und in Bezug auf komplexe konstruierte Bilder, verwende ich eine Technologie des 3D-Scannens der Objekte, die aber bewusst mit Fehlern durchgeführt wird. Der Prozess basiert auf der Aufnahme von Fotos der Objekte aus verschiedenen Winkeln. Für die Erstellung von 3D-Modellen verwende ich Renderings aus der ReCap-Software, Cinema 4D und ein paar anderen Programmen. Um die Bilder in die reale Welt zu bringen, arbeite ich mit Druck auf Tapeten, Druck auf Banner, Druck auf Papier oder Alu-Dibond und Leuchtkästen.

iPhone zooming series by Victoria Pidust

by Victoria Pidust
iPhone zooming series
2020
60 x 80 cm
Inkjet print on alu-dibond
Edition of 5 + 2AP

iPhone zooming series by Victoria Pidust

by Victoria Pidust
iPhone zooming series
2020
60 x 80 cm
Inkjet print on alu-dibond
Edition of 5 + 2AP

iPhone zooming series by Victoria Pidust

by Victoria Pidust
iPhone zooming series
2017
150 x 200 cm
Inkjet print on alu-dibond
Edition of 3 + 1AP

iPhone zooming series by Victoria Pidust

by Victoria Pidust
iPhone zooming series
2020
60 x 80 cm
Inkjet print on alu-dibond
Edition of 5 + 2AP

Print me if you can I by Victoria Pidust

by Victoria Pidust
Print me if you can I
2019
361 x 250 cm
Inkjet print on alu-dibond
Edition of 3 + 2AP
Photo: Heike Overberg

What influences do you have in your work?

The influences are coming from the works of other artists, that I really love, from their biographies, from travelings, digital technologies, internet, fashion, nature, music, design, podcasts, riding the bicycle.

Welche Einflüsse wirken sich auf deine Arbeiten aus?

Die Einflüsse kommen aus den Werken anderer Künstler, die ich wirklich liebe, aus ihren Biografien, aus Reisen, digitalen Technologien, Internet, Mode, Natur, Musik, Design, Podcasts, Fahrradfahren, Träumen von einer besseren Welt.

Venice-Nikopol by Victoria Pidust

by Victoria Pidust
Venice-Nikopol
600 x 390 cm
Inkjet print on alu-dibond
Edition of 3 + 2AP

Untitled II by Victoria Pidust

by Victoria Pidust
Untitled II, Bild Massage series
2017
200 x 141 cm
Inkjet print on the paper mounted on alu-dibond
Edition of 3 + 1AP

Print me if you can I by Victoria Pidust

by Victoria Pidust
Print me if you can I
2019
361 x 250 cm
Inkjet print on alu-dibond
Edition of 3 + 1AP
Photo: Daniel Hoelzl

Is there an approach with which you converge when starting new work?

I have always a phone or a camera with me, so I can always start to gather the objects or colors and when something interesting already captured, I just starting to work further on 3d Renders and combining different parts together. It’s quite a daily process.

3. Gibt es eine Herangehensweise, mit welcher du dich neuen Arbeiten oder Arbeitsreihen annäherst?

Ich habe immer ein Handy oder eine Kamera dabei, so kann ich immer anfangen, die Objekte oder Farben zu sammeln und wenn ich etwas Interessantes festgehalten habe, fange ich damit an, weiter an 3D-Renderings zu arbeiten und verschiedene Teile miteinander zu kombinieren. Das ist ein sehr alltäglicher Prozess.

Kitchen by Victoria Pidust

by Victoria Pidust
Kitchen
2020
300 x 240 cm
Inkjet print on alu-dibond
Edition of 3 + 2AP

What is then the way of working in the further process?

The way will be similar. I would try to outline more precise the technology of creating the work as materiality of the works. Probably, I would think about how to make works more 3 dimensional so the viewer could dive more in it, work on the series.

Wie ist dann die Arbeitsweise im weiteren Prozess?

Der Weg wird ähnlich sein. Ich würde versuchen, die Technik der Werkerstellung als Materialität der Arbeiten genauer zu umreißen. Wahrscheinlich würde ich darüber nachdenken, wie ich die Arbeiten dreidimensionaler gestalten kann, damit der Betrachter mehr in sie eintauchen kann, um an der Serie zu arbeiten.

CUTs_I by Victoria Pidust

by Victoria Pidust
Exhibition view CUTs_I
2018
Exhibition of the Rundgang at Weißensee Kunsthochschule, Berlin
Photo: Daniel Hoelzl

CUTs_I by Victoria Pidust

by Victoria Pidust
Exhibition view CUTs_I
2018
Exhibition of the Rundgang at Weißensee Kunsthochschule, Berlin
Photo: Daniel Hoelzl

Untitled by Victoria Pidust

by Victoria Pidust
Orange II
2020
120 x 80 cm
Inkjet print on alu-dibond
Edition of 3 + 1AP

Untitled by Victoria Pidust

by Victoria Pidust
Blue, (No) Distance series
2019
200 x 135 cm
Inkjet print on alu-dibond
Edition of 3 + 1AP

Was it always visible to you that you would become an artist?

Yes, I have created all the time, but the most important for me was photography. When I came to Berlin, I wanted to study it as a fine art. But in the same time I wanted to do something new, that was never done in this field. I have started creating an own digital 3d world, based on objects what I had around me to see things in other way. It has started to become more real than usual daily life.

War es für dich schon immer ersichtlich, dass du Künstlerin wirst?

Ja, ich habe die ganze Zeit künstlerisch gearbeitet, aber das Wichtigste war für mich die Fotografie. Als ich nach Berlin kam, wollte ich sie als bildende Kunst studieren. Aber gleichzeitig wollte ich etwas Neues machen, das in diesem Bereich noch nie gemacht wurde. Ich habe angefangen, eine eigene digitale 3D-Welt zu erschaffen, basierend auf Objekten, die ich um mich herum hatte, um die Dinge auf andere Weise zu sehen. Es hat angefangen, realer zu werden als das übliche tägliche Leben.

Untitled by Victoria Pidust

Photo: Luis Bortt

Untitled by Victoria Pidust

Photo: Luis Bortt

Untitled by Victoria Pidust

Photo: Luis Bortt

interview

Luis Bortt

back